Kompetencje twarde – które warto zdobyć?
Do umiejętności twardych zalicza się mierzalną wiedzę - zwykle potwierdzoną certyfikatami, dyplomami czy świadectwami. Zdobyte m.in. na studiach kwalifikacje są później dalej rozwijane podczas pracy na danym stanowisku. Należą do nich:
znajomość języków obcych w stopniu komunikatywnym,
umiejętność obsługi komputera, pakietu MS Office oraz programów graficznych,
konkretna wiedza specjalistyczna
prawo jazdy kat. B.
Kompetencje miękkie i ich rosnące znaczenie
Oprócz zdobytych kwalifikacji liczą się też predyspozycje i kompetencje miękkie. Nie można ich zmierzyć, ponieważ są bezpośrednio związane z psychiką i oddziaływaniem danej jednostki na otoczenie. W przypadku braku doświadczenia zawodowego to właśnie one mogą mieć wpływ na decyzję o zatrudnieniu danej osoby. Kompetencje miękkie dzieli się na: osobiste oraz interpersonalne dotyczące komunikacji z innymi ludźmi. Niektórzy pracodawcy uznają wybrane cechy za obowiązkowe.
Kompetencje miękkie osobiste – przykłady:
inteligencja emocjonalna,
kreatywność,
elastyczność,
radzenie sobie ze stresem,
samomotywacja,
chęć do nauki i ciągłego doskonalenia się.
Kompetencje miękkie interpersonalne – przykłady:
współpraca w zespole,
delegowanie zadań,
rozwiązywanie konfliktów,
umiejętności negocjacyjne,
motywowanie innych do pracy.
Firmy chcą zatrudniać pracowników z dobrze rozwiniętymi zdolnościami miękkimi, ponieważ zdecydowanie lepiej radzą sobie oni z codziennymi wyzwaniami i komunikacją z zespołem lub klientami.
O tym, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, dowiesz się w dziale:
https://porady.pracuj.pl/rozmowa-kwalifikacyjna/