Kompetencje przyszłości, czyli jakie?

Obecnie rynek pracy jest w trakcie dużej zmiany. Postęp technologiczny sprawia, że pojawiają się coraz to nowsze zawody, a niektóre stanowiska pracy można spokojnie zastąpić robotami. Jak zatem zadbać o to, aby być przydatnym na rynku pracy za kilka-kilkanaście lat? Poniżej wyróżnione zostały kompetencje, które są coraz bardziej pożądane na rynku pracy.

Kreatywność

Pomimo rozwoju sztucznej inteligencji nadal nie ma technik, które zastąpiłyby twórczą pracę mózgu. Dlatego zdolność do kreatywnego myślenia, znajdowania rozwiązań oraz szeroko pojęta twórczość to umiejętności, które będą coraz bardziej poszukiwane na rynku pracy. Artyści wszelkiej maści mogą być pewni, że ich praca nie zostanie zastąpiona przez roboty.

Nowe technologie, IT

Ze względu na obecny rozwój technologiczny coraz więcej pojawia się ofert pracy związanych z nowymi technologiami. Ten trend będzie się nadal utrzymywać. Dlatego, jeżeli lubisz nowe technologie to dobra wiadomość dla Ciebie. Branża IT ciągle się rozwija i potrzebuje coraz więcej specjalistów.

Inteligencja społeczna i emocjonalna

W tak zwanych zawodach pomocowych i wspierających najważniejsza jest relacja. Dlatego wszyscy, którzy pracują z drugim człowiekiem nad jego rozwojem mogą czuć się bezpiecznie. Niemożliwe jest, aby ich miejsce zajęła maszyna. Wszelkie kompetencje społeczne będą coraz wyżej oceniane. Dlatego osoby pracujące w dziedzinach związanych z psychologią, socjologią, coachingiem, resocjalizacją i pedagogiką nie muszą się martwić o swoją przyszłość. Inteligencja emocjonalna wpływa również pozytywnie na umiejętność pracy w grupie, gdyż osoby nią obdarzone lepiej odczytują emocje innych, dobrze współpracują i są lepszymi negocjatorami.

Praca w świecie wirtualnym i międzykulturowym

Coraz częściej można spotkać się z ofertami pracy, w ramach której nie trzeba wychodzić z domu. Wystarczy laptop i dostęp do internetu, a pracować można wszędzie. Ta zmiana stwarza możliwości do budowania zespołów składających się z osób z różnych zakątków świata. Dlatego ważna jest nie tylko biegłość w świecie wirtualnym, samodyscyplina i znajomość języków obcych, ale także wiedza na temat różnych kultur. Umiejętność dostosowania swojego zachowania do różnic kulturowych będzie konieczna w takich zespołach, aby uniknąć nieporozumień.

Interdyscyplinarność

W czasach, gdy większość prac ma charakter procesowy i projektowy bardzo ważna jest umiejętność łączenia i wykorzystywania wiedzy oraz doświadczenia z wielu dziedzin.  Coraz więcej stanowisk pracy ma charakter interdyscyplinarny i wymaga podstawowych umiejętności w kilku dziedzinach.

Analizowanie danych i kompleksowe rozwiązywanie problemów

W dzisiejszym świecie żyjemy w ciągłym szumie informacyjnym. Codziennie mamy do czynienia  z ogromną ilością danych, które niestety, nie zawsze są prawdziwe. Dlatego umiejętność poszukiwania, a także selekcji i filtrowania informacji jest niezwykle ważna. Dodatkowo wpływa to na jakość wyselekcjonowanych danych, a w konsekwencji, na podjęcie lepszych decyzji i znalezieniu odpowiednich rozwiązań.

Nie licząc umiejętności związanych z branżą IT, coraz większą rolę na rynku pracy pełnią kompetencje miękkie. W związku z dynamiką rozwoju i ciągłymi zmianami dobrze jest zdawać sobie sprawę ze swoich kompetencji miękkich, rozwijać je i obserwować zmiany zachodzące na rynku pracy. Osoby, które potrafią przewidzieć pewne trendy i dopasować się do nich nie powinny mieć problemów z pracą w przyszłości.

 

Patrycja Wągrodzka

Ta strona używa plików cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.